Зміцнення часових площин як художній засіб у новелі «Три
зозулі з поклоном». Роль художньої
деталі в розкритті характеру, ідеї. Образи-символи в новелі (11 клас)
Тема:
Зміцнення часових площин як художній засіб у новелі «Три зозулі з поклоном».
Роль художньої деталі в розкритті
характеру, ідеї. Образи-символи в новелі.
Мета:
продовжити роботу над текстом новели, закріпити вивчене про образ-символ,
художню деталь, розкрити значення художнього засобу зміцнення часових площин;
поглибити навички роботи з художнім текстом, словесного малювання; сприяти
вихованню моральних якостей учнів, віри у велику силу добра й кохання.
Методи й прийоми: слово вчителя, репродуктивна бесіда, «асоціативний
кущ», словникова робота, евристична бесіда, дослідницька робота, робота в
мікрогрупах, творче завдання (складання сенкану, твір-мініатюра), робота з
текстом, робота у зошитах.
ТЛ:
символ, образи-символи, художня деталь.
Міжпредметні зв’язки: світова література.
Обладнання:
тексти новели «Три зозулі з поклоном».
Література до уроку:
1.
Літературознавчий словник-довідник. – К, 2007. – 600 с.
2. Гончар О.
Живописець правди. Тютюнник Григір. Твори. – К., 1984. – Кн. 1.- С. 9.
Хід уроку
У Григора Тютюнника майже немає розлогих авторських
відступів, оскільки він володіє благословенним талантом
розчинятися у своїх героях, в музиці свого часу, він
свій серед своїх. Йому досить однієї опуклої деталі,
риси,
характерного слова – і ось уже перед нами довершена,
і повна і цілісна особистість.
Борис Олійник
І Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Сьогодні ми
будемо говорити про художні прийоми та засоби, котрі використовував Григір
Тютюнник, щоб розкрити характери своїх героїв, ідеї.
ІІ Актуалізація знань, умінь і навичок
1. Репродуктивна бесіда
- Яке значення у своєму творчому доробку Григір Тютюнник приділяє темі
кохання?
- Яким постає кохання у новелі «Три зозулі з поклоном»?
2. «Асоціативний кущ» (робота у зошитах)
- Що таке любов?
щастя
гармонія насолода
діти любов страждання
родина
самозречення
ІІІ Формування нових знань і
способів дії
1. Словникова робота
Символ – предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища.
- Образи-символи в новелі. (Письменник за допомогою образів-символів
розкриває душевний стан своїх героїв, розмірковує над плинністю людського
буття, співпереживає та тривожиться за їхні долі. У новелі наявні такі символи:
сосна, ріка, ромашка, чорна хустина, листи, зозуля, колосок.
Сосна – трепетна надія, символ рідної домівки, туга самотності.
Ріка – символ плинності часу.
Ромашка – символ кохання.
Чорна хустина – символізує горе, страждання.
Листи – зв'язок з родиною.
Зозуля – символ вісниці печалі і розлуки.
Колосок – символ основи життя, син Михайла – продовжувач роду.)
- У чому полягає символічність назви твору? (Три зозулі з поклоном – це святість трьох душ, що автор втілює їх у
трьох образах: Софії, Михайла, Марфи. Друге значення – народне відтворене
замовляння. Коли людині відмовляли у взаємності, щоб позбавити страждання, їй
передавали «Три зозулі з поклоном», що означало: забудь, покинь, відпусти).
3. Робота з епіграфом
- Чи погоджуєтеся ви із твердженням Бориса Олійника?
4. Повторення відомостей про
художню деталь
Художня деталь – засіб словесного та малярського
мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість, символічна
зарядженість, важлива композиційна та характерологічна функція. Через деталь
значною мірою виявляється спосіб художнього мислення митця, його здатність
вихопити
з-поміж безлічі речей
чи явищ таке, що у сконцентрованому, спресованому вигляді економно і з великою
експресивністю дає змогу виразити авторську ідею твору. Художня деталь з'являється часто
внаслідок інтуїтивного імпульсу, як осяяння, навколо неї нерідко
"організовується" уся будова твору. В одних випадках Художня деталь може набирати
характеру символу, в інших –
бути деталлю-штрихом. У тексті цей спосіб мислення матеріалізується в речових,
портретних, пейзажних, інтер'єрних деталях. Художня деталь може надавати
особливого забарвлення мовленню персонажа тощо. Художня деталь буває як наскрізною
(повторюваною) у творі, так і одномоментною, але в кожному разі вона має в собі
прихований сенс, підтекст, може викликати широкий спектр асоціацій, здатна
замінити собою розлогий опис, авторську характеристику, міркування, цілий
епізод тощо.
5. Евристична бесіда
- Який вид художньої деталі використовує автор? (Наскрізні (повторюванні) деталі, що набувають значення символу).
- Яка портретна деталь є найкрасномовнішою? (очі).
- Зверніть увагу на влучно дібрану деталь «над галушками катується». Про що
вона говорить? (Усі, крім Карпа, бачили
ту любов, та він через приземленість один нічого не помічав).
- Які побіжні деталі розкривають життя та побут Михайла у сталінському
таборі? (Посивів, руки не слухаються,
сниться столярна робота).
- Що криється за окремими деталями? Які трагічні сторінки цілої країни? (Трагедія репресованих до сталінських
таборів).
- У якій часовій площині зображено події твору? (Автор зміщує часові площини: теперішнє переплітається з минулим, яке
наближується, вивищується своїм трагічним над сучасним).
6. Дослідницька робота. Робота
в трьох мікрогрупах (робота
з текстом)
- Скласти цитатний план характеристики образів Михайла, Софії, Марфи,
віднайти в тексті художню деталь. Допоміжні завдання:
Характеристика Михайла
- Скільки років Михайлу?
- Зовнішність.
- За допомогою яких засобів автор передає душевні переживання героя?
- До чого прагне його душа?
- Як ставиться до Софії та Марфи?
- У чому він сумнівається?
- Що він говорить про себе?
- Як тлумачиться ім’я Михайло?
Характеристика Софії
- Чи вказано вік Софії?
- Що означає ім’я Софії?
- Як автор описує ставлення Софії до
Марфи? До чоловіка?
- В чому проявляється хазяйновитість Софії?
- Яке її улюблене заняття?
- Коли спогади перестали щеміти?
Характеристика Марфи
- Який вік Марфи?
- Зовнішність.
- Чому Михайло запав їй у душу?
- Яким було заміжнє життя Марфи?
- Як саме вона виявляла свої почуття до Михайла?
- Що підказувало їй, що прийшов лист від Михайла?
- Як проявляла Марфа радість, коли чула, що лист прийшов?
- Що виливала у пісню?
- Де блукала її душа?
- Чи змирилася з втратою Михайла.
7.
Робота в парах
Заповніть таблицю «Визначальні риси характеру Михайла, Софії, Марфи»
Михайло
|
Софія
|
Марфа
|
чуйний…
|
мудра…
|
однолюбка…
|
8. Творча робота. Індивідуальне
завдання
- Напишіть лист-одкровення письменнику.
Стиль і форма написання кожного листа повинні бути ввічливими, засвідчувати
Вашу особисту культуру і повагу до адресата. Зверху слід написати дату
написання листа. Далі йде звернення до адресата і власне зміст самого листа.
Писати потрібно згідно правопису, чітко й грамотно. Після цього слід торкнутися
причини, що спонукала до написання листа. Потрібно пам’ятати, що в листах
потрібно писати з великої літери всі особисті та присвійні займенники, що
стосуються особи адресата.
Лист – це відображення ставлення до людини, тому листи повинні бути
пройняті глибокою повагою, любов’ю і вдячністю. У будь-якому разі не можна тут
допускати фамільярності. Адже слово має надзвичайну силу.
9. Обговорення виконаного
завдання
ІV Застосування знань,
формування умінь
Репродуктивна бесіда
- Яку роль у творчості Григора Тютюнника відіграла художня деталь?
(Художня деталь у творчості
Тютюнника виконує найскладніші композиційні завдання. Дослідники художньої
спадщини письменника відзначають її правдивість, точність, контекстуальну
доцільність, зв'язок з головною ідеєю, що дозволяє глибше осягнути зміст,
відчути стильову неповторність автора).
- З якими талановитими митцями працював Тютюнник? (Він був із «покоління 60-х», працював разом із Б. Олійником, І.
Драчем, Л. Костенко, В. Симоненко, М. Вінграновським, Є. Гуцало, В. Шевчуком,
В. Дроздом, О. Гончаром).
- Як називається порівняльний підхід у вивченні літературних творів? (Компаративний).
- З якими художніми творами ви змогли б порівняти новелу «Три зозулі…»? (Російський письменник О. Купрін у
оповіданні «Гранатовий браслет», Михайло Шолохов у романі «Тихий Дон», Стендаль
«Червоне і чорне». Зобразили трагізм «любовного трикутника»).
2. «Сенкан». Складіть сенкан, розкрийте поняття «любов». Наприклад:
Любов
Велична, зваблива.
Голубить, ранить.
Душа радіє або страждає.
Кохання.
V Підсумок уроку
Слово вчителя. Добрим словом про Григора Тютюнника відгукувалося багато
митців. Олесь Гончар так згадував своє останнє побачення з письменником:
«Пізнього зимового вечора зайшов він до мене додому після щойно проведеної
зустрічі з читачами. Був незвичайно схвильований, збуджений, розповідав, як
гарно зустрічали його слухачі – вчителі та студенти, признався, яке це
дивовижне і вдячне почуття, коли настає мить духовного єднання з аудиторією».
VІ Оцінювання
VІІ Домашнє завдання
Твір-мініатюра «Уроки милосердя, доброти, любові Григора Тютюнника».
Урок досить змістовний, наповнений цікавим матеріалом, використано різноманітні методи і прийоми
ВідповістиВидалити